Technologia lotnego topnika
Alternatywą dla topników tradycyjnych w postaci pasty jest topnik lotny do lutowania. Stosowanie technologii lutowania z użyciem topnika lotnego nie wymaga korzystania z niestandardowych lutów ani palników specjalnego typu. Zastosowanie znajdują tu tradycyjne mieszaniny gazowe takie jak propan-tlen, acetylen-tlen, metan-tlen.
Zastosowanie topników lotnych, dzięki łatwości aplikacji niesie ze sobą wiele korzyści:
- wysoka czystość powierzchni łączonych materiałów,
- skrócenie czasu lutowania poprzez wyeliminowanie czynności, jakich wymaga ręcznie dozowany topnik do lutowania,
- zmniejszenie pracochłonności oraz skrócenie czasu trwania czynności związanych z czyszczeniem zlutowanych złączy,
- obniżenie kosztów związanych z utylizacją żużlu potopnikowego,
możliwości zastosowania prostszych, - mniej kosztownych metod czyszczenia,
- relatywnie niski koszt topnika lotnego w stosunku do pozostałych materiałów (spoiwa lutownicze, gazy techniczne) wykorzystywanych w procesie lutowania,
- duża wydajność procesu.
Zastosowanie
topników lotnych
Ze względu na swój zakres aktywności (750° C – 1000° C) topniki lotne znajdują głównie zastosowanie w procesie lutowania, w którym są wykorzystywane luty miedziano-fosforowe, luty mosiężne oraz luty srebrne. Stosuje się je do następujących połączeń:
- stal-stal,
- stal-miedź,
- miedź-miedź,
- miedź-mosiądz,
- mosiądz-mosiądz,
- stal-mosiądz,
W tego typu połączeniach topnik lotny jest gwarantem uzyskania połączeń o wysokiej estetyce i jakości.
Urządzeniem zaprojektowanym w celu zautomatyzowanego dostarczania topnika jest dozownik lotnego topnika. Składa się on ze zbiornika podstawowego (z którego pary topnika pobierane są wraz z gazem palnym) oraz zbiornika rezerwowego. Ten drugi służy do bezpiecznego napełniania mieszalnika głównego.